Föreläsningar ht 2022

Föreläsningar hösten 2022

Peter Ekberg

är författare, filosof, pedagog och universitetslärare. Han är

bl a lärare i kursen ”Mars tur och retur” som ges av institutionen för fysik vid Göteborgs universitet.

När kommer den första människan till Mars? Vad krävs för att åka dit och har vi som människor rätt att kolonisera en planet? Vad vet vi om den röda planeten? Vilka etiska frågor behöver vi ta ställning

till när det gäller människans framtid i rymden?

Välkommen till en kväll med tankeväckande resonemang och spännande bilder från vår granne i rymden!

21 september 2022 kl 19.00

Äkta nyheter i stället för fake news

Erik Fichtelius

är en av Sveriges mest erfarna och prisbelönta journalister med mer än 50 års arbete inom public service. Han är hedersdoktor i medie- och kommunikationsvetenskap

och tidigare gästprofessor i journalistik.

I en tid när vi översköljs av alternativa fakta, lögner och propaganda är det dags att stanna upp och tänka efter vad för slags nyhetsförmedling samhället behöver.

Hur gick det i valet? Vad betydde all propaganda och falska nyheter? Eller klarade medierna sin uppgift att leverera äkta nyheter - sanna och relevanta?
Erik Fichtelius talar om valrörelsen utifrån sin bok ”Äkta nyheter - journalistik i demokratins tjänst”.

5 oktober 2022 kl 19.00

Brottslighet i litteratur och samhälle 2022

Christoffer Carlsson

är uppvuxen i Halmstad och är sedan 2005 bosatt i Stockholm. Han är författare och debuterade med Fallet Vincent Francke  2010. Dessutom forskar och undervisar han i kriminologi vid Stockholms  universitet.

Den grova brottsligheten, speciellt bland unga män med invandrarbakgrund, har ökat i Sverige under de senaste åren. Nästan dagligen läser vi bl a om gängvåld och skjutningar. Ett annat stort samhälls-problem är våld i nära relationer.

Hur hanterar vi som samhälle detta, vilka kopplingar finns det till litteraturen och kan den på något sätt vara till "hjälp"?

30 november 2022 kl 19.00

Östeuropa angår oss!
Politik och kultur i Ungern och andra länder

Sara Svensson

är docent i statsvetenskap vid Högskolan i Halmstad. Hon har också journalistexamen från Stockholms universitet och erfarenhet av att jobba med radionyheter.

Kriget i Ukraina har visat oss vikten av att förstå våra östeuropeiska grannar. Särskilt gäller detta de länder som också är med i EU, t ex Ungern och Rumänien. Sara Svensson ger sin syn på utvecklingen i Ungern, men också i ett längre historiskt perspektiv hur folkförflyttningar och gränsförändringar i Östeuropas förflutna påverkar politik och människors vardag.

26 oktober 2022 kl 19.00

Mars - människans nya hem?