Halmstads Föreläsningsförening

via Stockholm

Foto: Länsstyrelsen Hstd

Anders Thornberg

uppvuxen i Halmstad, har en lång karriär i polisyrket bakom sig.

Efter Polishögskolan arbetade han som ordningspolis i Stockholm bland annat mot gatulangning. 1986 började AndersThornberg på Säkerhetspolisen, där han blev chef 2012.

27 nov 2024 kl 19.00

Sex år senare blev han Sveriges rikspolischef – en myndighet med 37 000 anställda.
Efter ett år på Halmstad slott möter vi nu Anders Thornberg som landshövding och hör om hans livsresa och uppdrag.

Uppdrag Kunskap

Foto: Lina Arvidsson

Bodil Jönsson

Efter studentexamen vid läroverket i Halmstad studerade hon matematik och fysik i Lund med rehabiliterings-teknik som specialområde och blev 1999 professor. Hon har under åren medverkat i en rad program, skrivit böcker och erhållit priser.

När Bodil Jönsson gick på läroverket i Halmstad var kunskap något självklart och internet där lögner kunde spridas fanns inte. Idag kan vilka lögner som helst spridas  och kunskapens roll och betydelse står inför nya hot och utmaningar. Professor emerita föreläser utifrån sin bok Så fint att KUNSKAP finns!

7 februari 2024 kl 19.00

Den hållbara hemmamaten

Foto: Göran Carlsson

Lisa Lemke

matkreatör, tv-kock och författare, har givit ut ett stort antal böcker kring konsten att laga mat, deltagit i TV-program som Sommarkväll, Historieätarna och Mitt Kök/Köket och varit program- ledare i matprogrammet Timjan, tupp och tårta.

Varifrån kommer maten på ditt bord och varför kostar den som den gör? Det är dags för oss alla att lära känna en bonde!

Kunskap och relationer är en avgörande faktor för att få oss att slänga mindre mat, ta kloka beslut och laga ännu godare och bättre mat.

23 oktober 2024 kl 19.00

Två idrottsprofiler möts